Om

Fysikkforeningen ble stiftet den 25. november 1938 med det formål å gi fysikkinteresserte informasjon om det som foregikk i fysikkens verden. Den originale fysikkforeningen ble startet av hovedfagsstudenter, ansatte ved Fysisk institutt og noen andre av “høyere skole”. I 1953 ble fysikkforeningen til Norsk Fysisk Selskap, som eksisterer den dag i dag og gir ut tidsskriftet “Fra Fysikkens Verden”.

I dag drives Fysikkforeningen av bachelorstudenter ved Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo, og arrangerer både populærvitenskaplige foredrag, bedriftspresentasjoner for studenter og sosiale sammenkomster slik som filmkvelder, spillkvelder og fester. Styret fornyes hvert semester ved våre tradisjonsrike generalforsamlinger som på høsten etterfølges av ost- og vinkveld og på våren en pendelvake ved pendelen i fysikkbygningen på Blindern.

Fysikkforeningen har siden 2000 hatt nebbdyret Nebbula (Planckypus Paradoxus) som maskot.